top of page

Vickie

Voľnočasová víla a princezná

PREDSUDKY NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH A KTO JE TEN INFLUENCER?










Často som videla u rôznych blogeroch a youtuberoch, že sú frustrovaný z toho, že musia obhajovať nielen svoju prácu ale i vlastnú osobnosť pred čitateľmi a divákmi i pred značkami. Človek potom nevie, či sa má smiať alebo plakať. Som si istá, že plno blogerov a youtuberou, ktorý robia svoju prácu s vášňou, nesnažia sa nikoho kopírovať a ešte dôležitejšie, nekupujú si nereálne a enormné množstvo umelých fanúšikov (botov). Nehovorím, že sa u mňa nevyskytujú (hlavne na instagrame) podozrivo vyzerajúci ujkovia väčšinou z Turecka alebo Arabských emirátov, ale keď sa im moje fotky páčia, nebudem nikomu zakazovať sledovať môj profil.

Najprv si vysvetlime, kto je ten influencer. Význam a pôvod slova influencer je v anglickom jazyku a je odvodený od výrazu influence (vplyv). Význam influencera (o ktorom hovoríme teraz) je človek, ktorý má určitý vplyv, či už svojimi názormi, postojom a myšlienkami a dokáže pôsobiť na druhých ľudí (užívateľov, zákazníkov…). Influencerom môže byť napríklad osobnosť z verejného života (tv herec, politický činiteľ, moderátor apod.) V súčasnom prostredí virtuálnych komunikácii sa presadzujú tiež nezávislí influenceri, ktorí svoju popularitu a tým i vplyv získávajú predovšetkým pomocou sociálnych sietí (Facebook, Instagram, Youtube) alebo rôznych blogov. (http://wiki.knihovna.cz/index.php/Influencer). VLOG VS REALITA Jeden z problémov youtuberov i blogerov je, že ich život sa začne odohrávať na práve tomto danom médiu. Na youtube nahrávame videá, často i vlogy, kde diváci dostanú náhľad do nášho života. Ale je náhľad cez toto "okienko" pravdivé? Áno aj nie. To čo vidíte v mojich vlogoch sa naozaj stalo tak, ako to bolo natočené, avšak je to výsek toho najlepšieho. Nie každý záber sa podarí, nie každá veta, ktorú poviem skončí aj vo výslednom videu. Záznam reality prechádza cez taký malý skener môjho mozgu, kedy uznávam, že ten záber použijem a onen skôr nie. Taktiež je to veľa obmedzení, čo sa týka samotného youtubu. Ja osobne ani naživo nenadávam, ale sú ľudia, ku ktorým to akoby patrilo. Ak youtube zaregistruje v kontexte nadávku alebo niečo urážlivé, autor automaticky prichádza o možný (aj tak veľmi malý) zárobok. Ak človek nechce prísť o svoj kanál, musí dávať veľký pozor aj na hudbu v pozadí. Autorské práva totiž číhajú na každom kroku. Preto radšej obmedzujem natáčanie na mieste, kde viem, že neskôr by som ten záber aj tak nemohla použiť. Poprípade ho prekryjem inou, vyhovujúcou hudbou. To či je toto príliš veľká zmena oproti realite nechám na vás. Ja to beriem, ako by som mala prerozprávať príbeh pomocou záberov a keby ho rozprávam napríklad kamarátovi, tiež by som povedala len tie hlavné veci a nedopĺňala zbytočné informácie, ktoré by ho nudili.

KEĎ JE TO REKLAMA, TAK MUSÍ BYŤ KLAMSTVO

Bohužiaľ sú influenceri, ktorým nerobí problém klamať a uvádzať falošné fakty. Napríklad odprezentujú produkt, ktorý nikdy neskúšali a tvrdia, že je to najlepšia vec na svete. Ja sa snažím takýmto veciam vyhýbať. Ak sa mi produkt nepáči, nepríjmem ho ani keby mi zaň zaplatili. Mám tu jeden príklad, keď mi ponúkli, aby som propagovala nejaký špeciálny čaj a pilulky na chudnutie. Konkrétne mi chceli zaplatiť 500€. Keď mi poslali túto ponuku, mala som blog necelé tri mesiace. Odmietla som. Vedela som, že to je niečo, čo by som nedala ani do vlastných úst a určite by som to neodporučila niekomu, kto sleduje môj blog a dôveruje mi. Jednoducho to nestojí za to, aby som svojich čitateľov a divákov klamala. Sú však produkty, ktoré rada odprezentujem a som s nimi spokojná. Napríklad značka yves rocher, ktorú som používala už dávno predtým, ako som sa stala blogerkou a oni mi za to ani finančne neprispievajú.


TOTO MUSÍ BYŤ REKLAMA!


Ďalšia vec je tá, že sledovatelia si často myslia, že keď sa v článku alebo na instagram fotke nachádza nejaký produkt, tak to bola draho zaplatená reklama a bloger si žije ako v bavlnke. Nie všetko je však reálne finančne odmenené. Existuje takzvaný barter a to znamená, že bloger dostane nejaký produkt, napríklad krém, ktorý následne odfotí na instagram. Za to však peniaze nedostáva. Je pravda, že si ten produkt môže nechať a ja osobne sa z takýchto "darčekov" celkom teším, avšak popravde nie sú "zadarmo" pretože bloger si musí nájsť čas na vyhotovenie tej fotografie, napísať článok a podobne. Je to niečo za niečo. A či sa to oplatí? Ako kedy. Niekedy majú "darcovia" také podmienky a chcú toľko vecí, že sa to viac oplatí kúpiť za vlastné peniaze.

TAKZVANÝ "ONLINE" HRDINOVIA


Tak ako aj v reálnej konverzácii i online má každý jedinec právo na svoj názor a to nemusí byť len pozitívne. Plne rešpektujem názory, ktoré i keď sú kritické, sú úctivé a posúvajú ma ďalej, ale nájdu sa aj ľudia, ktorí neprišli preto, aby si video/článok pozreli, ale iba preto, aby nechali nezmyselný komentár. Raz mi jeden "ujo" napísal pod moje video, kde som ukazovala ako si spraviť účesy, že sa mu moje video nepáči, pretože moje vlasy sú dlhé a jeho manželka má krátke, takže si ich nevie spraviť. -.- My online tvorcovia musíme čeliť aj takýmto "múdrym" ľuďom a veľakrát sa preniesť cez urážky či úchylné poznámky. Ľudia na internete sa cítia viac "silní" a neboja sa povedať hocikomu, hocičo, pričom v reálnej konverzácii by mali chvost stiahnutý medzi nohami a kňučali by v rohu. Našťastie je plno milých ľudí, ktorí ma podporujú a píšu nádherné komentáre! Pre nich je radosť tvoriť. Raz mi jedna slečna napísala, že kvôli chorobe skončila na mesiace v nemocnici, kde jej moje videá pomáhali udržať dobrú náladu a raz za čas, keď mohla, si podľa mojich návodov aj dačo pripravila. Tento komentár ma doslova hrial pri srdiečku.


ONA MI NEODPISUJE, TAKŽE JE NAMYSLENÁ


Nie som a ani nechcem byť online 24/7. Nemyslím si, že je bloger alebo youtuber, ktorý to dokáže. Každý z nás má právo na oddych a súkromie. Niekedy je príjemné položiť si mobil na poličku a zabudnúť ho tam aspoň na pár hodín. Ako som už spomínala v mojom predchádzajúcom článku: A čo po škole? Pracujem niekedy aj viac ako 12 hodín denne a je to veľmi príjemné, aspoň na víkend sa vyhýbať každej elektronike. Veľmi rada chodím von s kamarátmi, rozprávam sa s ľuďmi naživo a prechádzam sa vonku v prírode. Vždy ma veľmi poteší, keď ma niekto pozve von na stretávku, pretože nemusím byť doma zavretá medzi 4 stenami. Samozrejme sú dni, keď nemám toľko práce a môžem sa venovať aj mojim záľubám, medzi ktoré patrí blog a youtube a odpísať čo najviac ľuďom. Dokonca si niekedy s fanúšikmi aj reálne četujem a kamarátim, pretože ja beriem každého môjho fanúšika ako môjho dobrého známeho, kamaráta a rada sa porozprávam o hocičom :)

BLOGOVANIE A VLOGOVANIIE JE "JEDNODUCHÉ"


Haha, skúste si to! Nie je to baňa ani linka v automobilke, od toho je to iste jednoduchšia práca, ale to, že to nie je na prvý pohľad náročné neznamená, že to nemá svoje muchy. Najťažšia časť je prísť stále s nejakým novým neokukaným nápadom. Keď už máte nápad, treba ho spracovať. Pri videu budete potrebovať premyslený text, premyslené zábery, správne svetelné podmienky (nadarmo máte skvelý nápad o jedenástej večer, keď už je moc tma na to, aby ste to natočili. Hlavne na začiatku, keď nemáte ani svetlá) samozrejme kameru alebo fotoaparát, ktorý musíte vedieť používať a správne nastaviť. Taktiež je dobré, keď myslíte dopredu, aby ste pri strihu nezistili, že vám zábery k sebe nepasujú. Na pokračovanie potrebujete program na strihanie, ktorý tiež musíte vedieť používať. Toto všetko môže byť zábavné, ale je to časovo náročné. Písanie článku je podobný proces, len namiesto záberov máte slová a fotografie.


TVOJ ŽIVOT JE DOKONALÝ


Dokonalé zábery a fotografie. Stále upravené vlasy a tvár bez vyrážok. Cestovanie po celý rok a krásne bývanie. Toto vidíme na blogoch a youtube kanáloch. Život však nie je tak dokonalý. Povedala by som, že je to od blogerov očakávané, aby boli "dokonalí". Napríklad by sme ani jeden z nás blogerov nemuseli dávať žiaden make-up, keby nie sú "mudrlanti", ktorí i keď samy nemajú dokonalú pokožku, budú komentovať aké je to škaredé. Je to v nás nejak naprogramované, aby sme sa na verejnosti prezentovali čo najlepšie, nerobili chyby a boli stále pozitívny. Aj my máme problémy, zažívame krízy a plačeme, no nevyzeráme pri tom dobre. Chceli by ste, aby vás sledovala obrovská skupina, keď máte akurát zlý deň, nedarí sa vám spraviť ani cop a máte kruhy pod očami. Nie. Na internete chcem ukazovať veci, ktoré sa mi páčia a keď sa na ne spätne pozriem, mám z nich radosť. Chcem ľudí inšpirovať a nie demotivovať mojou aktuálnou zlou náladou. Takže, život nie je dokonalý, ale za to ešte môže byť dobrý bez toho, aby to bola lož.


NEDÁ SA VYHOVIEŤ KAŽDÉMU


Aj keby som sa postavila na hlavu, ani vtedy by som nevyhovela každému. Jeden má rád toto a druhý môže to isté nenávidieť. Úprimne, ani sa nesnažím byť pre každého tá dokonalá a pravá blogerka. Chcem byť sama sebou a keď sa to niekomu páči rada ho uvidím medzi mojimi sledovateľmi a budem ho inšpirovať. V opačnom prípade nie je to povinné, aby ste ma sledovali a ani nikoho iného, kto sa vám nepáči.


Rada by som vedela, či ste sa voľakedy zaoberali s touto tematikou a aké máte prestavy o blogoch, youtuboch a inýh sociálnych médiách. Dajte mi vedieť do komentárov. :)





Môj youtube: https://www.youtube.com/vickievideo

Lookbook profil: http://lookbook.nu/vickievideo

Instagram: @vickievideo

Facebook: @vickievideo

Twitter: @vickievideo

Príspevok nie je sponzorovaný.


















bottom of page