top of page

Vickie

Voľnočasová víla a princezná

VYHADZUJEME SLOVENSKÚ ''QUINOU'' AJ ŠPENÁT







V obchode so zdravými potravinami som už strávila zopár minút svojho života. Vždy sa však nájde niečo, čo ma prekvapí alebo zarazí. Naposledy som takto stála nad ''novou'' úžasnou, superpotravinou s veľmi jazykolamným názvom quinoa alias Mrlík čílsky. Na obale tejto potraviny, ktorá mimochodom nie je obilnina som videla veľmi povedomé rastliny. Zapozerala som sa bližšie a rozpamätala sa na svoje detstvo a časy strávené na záhrade. Povedala som si: Táto rastlina mi je veľmi povedomá. Tak som prišla domov a nahodila slovo quinoa (stále sa musím pozerať, ako sa to píše) a popozerala si google obrázky. Utvrdilo sa mi, že som sa s touto respektíve veľmi podobnou rastlinou už stretla. A naozaj v záhrade. Lenže u nás je slovenská verzia quinoi považovaná za prostú burinu a volá sa Mrlík biely.

Mrlík biely je veľmi rozšírená rastlina, rastie v každej záhrade či ju chceme alebo nie, na okraji lesov aj na lúke. Vyrastá do výšky až dvoch metrov a to viem osobne potvrdiť jednou veľmi vtipnou historkou z detstva.

Ehm...Takže som mala okolo 6-7 rokov a vedľa kurína vyklíčila takáto rastlinka, ktorá mi bola

z nejakého dôvodu extrémne sympatická, zároveň mi bolo ľúto, že ich stále trháme, a rozhodla sa, že si ju budem strážiť a pestovať. Nuž na koniec leta už bol vysoký ako strom a ja som ho volala vianočný stromček. Odvtedy Mrlíku bielemu v našej rodine prischol tento názov.

Na milión percent som si istá, že som ho ako dieťa aj jedla. Pamätám si, ako som sa pýtala mamy, či je jedovatý a či ho môžem ochutnať. Mamke to prišlo divné (ja som divná už dlho :D), ale povedala, že sa mi z toho iste nič nestane a teda som si dala zopár lístkov. Musím povedať, že mi naozaj chutil a do kuchyne sa nedostal len kvôli tomu, že moje mamka bola presvedčená, že je to iba burina a na stôl nepatrí. Nuž, opak je pravdou. Po tomto spomienkovom návrate do detstva som našla plno článkov

z kvalitných zdrojov, ktoré hovoria o zabudnutej zelenine. Je to druhovo veľmi podobná rastlina Chenopodium quinoa, čiže mrlíku čílskeho. Uznávaného druhu plodiny blízky quinoe tak možno máte v záhrade a ani o tom neviete. V minulosti to bola bežne pestovaná rastlina v celej Európe.

Semiačka mrlíka bieleho sú tiež jedlé a veľmi výživné. Bežne sa mleli na múku. Dajú sa aj vyprážať na oleji, podobne ako popcorn. Dnes už mnoho ľudí pozná quinou, ktorá sa stala veľmi populárnou a odporúča sa namiesto obilnín obsahujúcich glutén. Quinoa je pritom druh mrlíku z Južnej Ameriky – Mrlík čílsky. Môžete sa ju za pomerne vysoké ceny kúpiť v bio-obchodoch, pričom náš mrlík, ktorý má tiež jedlé a výživné semiačka, striekajú poľnohospodári herbicídmi ako burinu. Mrlík biely je bohatý na mnohé aminokyseliny,vlákninu, vitamíny A, B, C a K, kys. listovú, železo, vápnik, fosfor, draslík, sodík a selén. Obsahuje aj veľký podiel omega 3-mastných kyselín. Najväčšie využitie majú jeho listy, ktoré chuťovo veľmi pripomínajú špenát. Vraj je dokonca chutnejší. Toto si overím pri najbližšom stretnutí s touto rastlinou, no z detstva mám dobré spomienky. Môže sa pridávať do šalátov, smoothie, uvariť z neho prívarok a vlastne všetko, čo sa dá robiť zo špenátu.

Upozornenie: Neodporúča sa konzumovať veľké množstvá mrlíka (ako aj špenátu), pretože obsahuje kys. štavelovú, ktorá vo väčších množstvách môže spôsobiť nepríjemnosti. Hladina kyseliny štavelovej sa dá znížiť skoro na minimum jednoduchým uvarením.

Latinský názov: Chenopodium albumČeľaď: Chenopodiaceae/Mrlíkovité

Jedlé: Listy, stonky, kvety a semená.

Chuť: Chutí ako špenát.

Popis: Mrlík môže vyrásť až do výšky dvoch metrov. Listy sú trojuholníkové a tmavozelené. Sú poprášené voskovým, belavým alebo fialkastým prachom(vyzerá to ako múka), ktorý sa dotykom zotiera. Kvety sú zelené, maličké a rastú na vrchole rastliny.

Obdobie kvitnutia: Jún - október. Takže nabudúce, keď budete čistiť svoju záhradku, nechajte si jeden Mrlík a ochutnajte

ho samy.

Zdroje: BOUTENKO, Sergei. 2015 Divoké a jedlé - Praktický sprievodca pre zber a jednoduché rozpoznávanie 60 jedlých rastlín a 67 receptov Bratislava : Plejády ISBN 9 788097 114572


Môj youtube: https://www.youtube.com/watch?v=3ttJu06SeAQ

Lookbook profil: http://lookbook.nu/vickievideo

Instagram: @vickievideo

Facebook: @vickievideo

Twitter: @vickievideo

Príspevok nie je sponzorovaný.




bottom of page