top of page

Vickie

Voľnočasová víla a princezná

AKO BOJOVAŤ SO STRACHOM A ÚZKOSŤOU


Dnes by som s vami rada zdelila zopár rád z mojej vlastnej skúsenosti a to úzkosť a strach. Postupne zisťujem, že týmto problémom trpý stále viac a viac, inak veľmi talentovaných a šikovných ľudí, ktorých tento problém postupne pohlcuje a ničí. Dopredu upozorňujem, že nie som psychológ a rady, ktoré tu píšem berte ako rady od kamarátky. Verím, že i tak pomôžu :)

1. Treba o tom rozprávať


Úzkosť nie je hanba ale vážna vec a čím dlhšie sa tají a potlačuje tým je to horšie. Hovoríme si, že nechceme byt na starosť, ale ozajstný kamarát rád pomôže. Ak nie s kamarátom, tak

s rodičmi učiteľom, kolegom.. ale hlavne s niekým si o tom pohovorte. Priznanie, že mám problém, je prvý krok k jeho odstráneniu. Verte, že nie ste samy a mnoho ďalších ľudí má podobné pocity ako vy.

2. ...5,4,3,2,1

Úzkosť postupom času spôsobuje okrem psychickej aj fyzické problémy. Kŕč v žalúdku, bolesti hlavy, pocit nevládnosti a choroby. Postupne nás to celé pohltí. Pamätám si ako som ležala v posteli a ignorovala budík len kvôli tomu, aby som nemusela čeliť problémom, ktoré ma čakajú. Lenže tie sa samy nevyriešia, len sa kopia a kopia a nakoniec sme v tom úplne zahrabaný a nevidíme cestu von. Je to stále horšie a horšie a postupne strácame sebedôveru a nezaujíma nás nič. Sme ako zombie, ktoré nežije... len existuje. Uvedomujeme si, že to je zlé a viete čo máme robiť, ale nespravíme nič. A toto treba zmeniť. Ja viem, že je to ťažké, a že sa bojíte. Prežila som si to sama. Naša hlava presne vie, čo máme robiť ale telo nekoná. A motivácia? Tá nefunguje. Respektíve nie tak, ako by mala. Bohužiaľ ani mne nefungovala, pretože motivácia je len dočasná. Na sekundu nás nakopne....ale keď sa ráno zobudíte je to preč.

Pozerala som o tomto dokument. Chcela som totiž pochopiť svoje pocity. Profesorka vo filme povedala, že dôvodom je čas ktorý nechávame nášmu mozgu na premýšľanie. Mozog nás má chrániť pred vecami, čo nám prídu strašidelné, aby sme ostali nažive. Je to inštinkt. Nám však nič reálne nehrozí. Je to len v hlave.

Povedala: ''Odrátajme si 5,4,3,2,1 a spravme to! Hneď v tej sekundu nasilu! Nerozmýšľať len si povedať v duchu čísla od 5 do 1 a spraviť to! Nezalepí na tom, ako banálne to znie. Naozaj to funguje. Dôležité je aby sme rátali odzadu a sústredili výhradne na čísla. Rátanie odzadu nám sústreďuje pozornosť a vytesní ostané myšlienky. Pamätáte si zo školy, keď učiteľka v rozkričanej triede, plných malých detí, začala odrátavať 3,2,1 a deti postupne utíchli? Niektorý, keď sa pomýlia a chcú pozbierať myšlienky, odrátavajú 3,2,1 a následne povedia vetu plynule. Funguje to na rovnakom princípe. Na tých pár sekúnd odpútame pozornosť nášho mozgu a sme schopný spraviť to čo inak nie.'' Moc som tomu neverila, ale skúsila som to a vyšlo to. Vstala som a spravila čo mala. Trochu som sa cítila ako robot a sebadôvera sa mi nevrátila hneď, ale zbavila som sa strašiaka! Tej nevyriešiteľnej úlohy. Bolo to za mnou a ja som sa konečne mohla nadýchnuť. A ak ma zas chytila úzkosť, neistota alebo panika spravila som to znova.

3. Afirmácie

Afirmácie teda z angličtiny affirmations sú tvrdenia, ktoré si prajete, aby boli skutočnosťou. Znie to trochu ako vymývanie mozgov, ale nemáte sa čoho báť. Základom je, aby boli pozitívne a začínali pojmom JA. Tvrdenia musia byť v prítomnom čase a musíte ich preciťovať, akoby už boli dávno skutočnosťou i keď to tak momentálne nie je. Je to ako snívanie s otvorenými očami. Veľmi pomáha, ak si dané tvrdenie i vizuálne predstavíte. Príklad: Ja som dobrý v tom čo robím, Ja som kreatívny a viem čo chcem, Ja som bohatý, Ja mám krásny dom... a podobne. Veľakrát som počula, že podobné frázy sa odporúčajú hovoriť samému sebe do zrkadla. Je pravda, že mne to úplne nefungovalo so zrkadlom, pretože som neverila tomu, čo som hovorila, našla som si inú cestu.

Jedna z metód je si tieto tvrdenia každý deň zopárkrát napísať. Môže to byť pokojne súčasťou denníka. Druhá je počúvať nahrané tvrdenia. Na youtube som našla zopár takýchto kanálov, ale tento sa mi páčil najviac. https://www.youtube.com/user/YouAreCreators Ak nerozumiete po anglicky, môžete si vytvoriť vlastné tvrdenia a nahrať si ich na telefón. I keď si teraz možno myslíte, že počúvate lži, pamätajte na príslovie: 100-krát opakovaná lož sa stáva pravdou

4. Nepočúvajte negatívnu hudbu

Väčšina pesničiek, ktoré hrajú v rádiu majú depresívne texty. Počúvať smutné pesničky, keď sa snažíme sami seba povzbudiť asi nie je najlepší nápad. Nájdite si teda pozitívne pesničky alebo počúvajte happy hudbu bez textu. https://www.youtube.com/watch?v=NvZtkt9973A Najdôležitejšie je hneď ráno si nahodiť dobrú náladu a deň bude o dosť jednoduchší.

5. Choďte von!

Viem, že pohodlie izby, kde sa cítime v bezpečí sa ťažko opúšťa, ale musíme byť na seba tvrdý a donútiť ísť von. Po traume alebo zlej skúsenosti je najhoršie, čo môžeme spraviť, že sa vykašleme na seba a okolitý svet. Treba ísť von, aspoň sa prejsť, nadýchnuť sa čerstvého vzduchu. Ja vždy volím prírodu.

6. Pohyb

Je to jedno či to bude obyčajná prechádzka po okolí, beh na krátku trať alebo 20 drepov a 15 sedlahov, cvičenie fakt pomáha. Cvičenie nám pomáha uvoľňovať hormóny šťastia a je zdravé. Nájdite si spôsob, ktorý vám vyhovuje. Ja preferujem jógu. Rozhýbe telo a zároveň je to relaxačné. Jóga je dobrá pre telo i myseľ a pomáha mi odbúravať stres, ktorý je u mňa veľkým škodlivým faktorom.

7. Dajte to zo seba von

Nájdite si pokojné miesto, kde budete samy a dajte to zo seba von! Kričte, ziapte, ponadávajte si a vylejte srdce. Ak nemáte takúto možnosť, tak napíšte list, do ktorého napíšte všetky vaše pocity až do posledného detailu. Pokojne sa vyplačte. Človek, ktorý dokáže vyjadriť svoje pocity a precítiť ich, nie je slabý. Iba ľudia s vysokým EQ to dokážu. Je to výnimočná schopnosť.

8. Spoznávajte a vzdelávajte sa

Skúšajte nové veci, ktoré ste vždy chceli skús a nechajte strach za sebou. Ja som sa napríklad prihlásila na spev. Choďte na zaujímavé prednášky a semináre a spoznajte nových ľudí s rovnakými záujmami.

9. Zbavte sa ľudí, ktorí vás ťahajú dole

Je to veľmi ťažké, ale ak máte v živote človeka, ktorý vám vedome alebo nevedome robí zle. Je dôležité, aby nastala zmena. Ako prvé sa skúste s ním/ s ňou porozprávať o vašich pocitoch, možno o tom netuší, že vám ubližuje. Avšak, ak je to osoba, ktorá to robí vedome, je dobré

s ním zrušiť kontakt alebo dať vedieť niekomu, kto vám s tým pomôže. Príklad: Ak vás niekto šikanuje, spolužiak, šéf, dokonca sa niekedy stáva, že je to váš blízky...nenechajte si to. Hovorte o tom otvorene, že vás to trápi, a ak nenastane zmena, vypustite toho človeka zo života. Viem, že to znie, akoby som vám radila utekať od problémov, ale to tak nie je. Ak vám niekto uvedomele ubližuje a vy ste úplne bezbranný, je lepšie ak sa nebudete vystavovať takýmto útokom. Nikto z nás si to nezaslúži. Kamaráťte a naviažte vzťahy s ľuďmi, ktorí vás podporujú a tešia sa z vašej spoločnosti.

10. Áno, nie

Prestaňte hovoriť áno na veci, ktoré nechcete. Ak sa na niečo necítite, nehrňte sa do toho a dajte si čas. Rovnako sa nedonúťte na činností, ktoré sú vám nepríjemné alebo si nemyslíte, že sú nesprávne, len preto, aby boli ostatní spokojní. Je to váš život, vaše rozhodnutie.

11. Vytvorte si zoznam vecí, ktoré vám robia radosť

Napíšte si zoznam predmetov, činností a zážitkov, ktoré vám robia radosť alebo ich chcete mať vo svojom živote. Pekným projektom je aj taká vision board, v preklade vizuálna doska, ktorá je prevažne nástenka či zošit, kde si vytlačíte fotografie vecí, ktoré máte radi alebo o nich snívate. Namiesto tlačenej verzie si môžete vytvoriť aj digitálnu a dať si ju ako pozadie na mobil či počítač. Ak viete ako, môžete sa digitálne dotvoriť k tým vašim snom, aby ste si to vedeli ešte reálnejšie predstaviť.

A nech ktokoľvek tvrdí čokoľvek:

MÁŠ NA TO!

SI DOSŤ DOBRÝ A ZASLÚŽIŠ SI TO!

VER SI!

Vo všetkom zlom je niečo dobré a všetko zlé je na niečo dobré. Keby ste si neprešli peklom, nevideli by ste to, čo vás naozaj robí šťastným. Berte to ako skúsenosť, ktorá vás posunie

v živote ďalej. Posielam vám veľa lásky 💜

Môj youtube: https://www.youtube.com/watch?v=3ttJu06SeAQ

Lookbook profil: http://lookbook.nu/vickievideo

Instagram: @vickievideo

Facebook: @vickievideo

Twitter: @vickievideo

Príspevok nie je sponzorovaný.


bottom of page